Ny aftale om et styrket skole-virksomhedssamarbejde er i hus

Vesthimmerland Kommune har indgået samarbejde med Naturvidenskabernes Hus, som skal bidrage til et endnu stærkere skole-virksomhedssamarbejde.

Med samarbejdsaftalen bliver Vesthimmerland Kommune en del af projekt SamSTEM, der bringer skoleelever og virksomheder tættere sammen gennem bl.a. virksomhedsbesøg og praksisorienteret undervisning. Der er særligt fokus på naturvidenskab, teknologi og håndværk, og Naturvidenskabernes Hus har fået en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på godt 4,4 mio. kr. til projektet.

Billede1 e1695042089848

– Vi er i Vesthimmerland Kommune i færd med, på 0-16-års-området, at udarbejde en naturfagsstrategi med fokus på at øge og forbedre samarbejdet med det lokale erhvervsliv og herigennem sikre såvel arbejdskraft som bedre veje til uddannelse og job, hvilket ligeledes er et fokus i den kommunale Plan- og Bæredygtighedsstrategi. Således har kommunen et ønske om at styrke skole-virksomhedssamarbejdet til fordel for både elever og virksomheder og ser frem til yderligere at få hjælp til at udvikle, systematisere og optimere dette arbejde, hvor lokale virksomheder og lærere får mulighed for at afprøve de undervisningsforløb, som er udviklet sammen med Naturvidenskabernes Hus, siger Gritt Rosenkilde, konsulent i Børne- og Arbejdsmarkedsforvaltningen i Vesthimmerland Kommune.

Eleverne ser flere uddannelsesmuligheder
Naturvidenskabernes Hus vil udvikle lokale tilbud, som kan bruges af skolerne og i samarbejde med virksomheder. Workshops for lærere om det gode skole-virksomhedssamarbejde, inspiration til faglige undervisningsforløb, adgang til guides og sparring samt deltagelse i erfaringsnetværk med andre kommuner bliver også en vigtig del af projektet.

– Vi vil gerne åbne flere unges øjne for mulighederne med en uddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid. Det gør vi blandt andet ved at bygge bro mellem netop skoler og virksomheder, udvikle spændende og praksisnært undervisningsmateriale og forløb, der trækker tråde ud i virkeligheden.

“Vi vil gerne samarbejde med lærerne om at inspirere elever til fx at bruge nye digitale teknologier og give dem lyst til at eksperimentere sig frem til nye løsninger på reelle udfordringer”, siger Maiken Lykke Lolck, direktør for Naturvidenskabernes Hus.

Skal din virksomhed være med?
Som virksomhed indbefatter deltagelse i projektet, at Naturvidenskabernes Hus sammen med lærerne besøger virksomheden for i fællesskab at udarbejde et godt besøgsprogram for eleverne.
Herefter fastsættes en dag, hvor elever og lærere besøger virksomheden i 2-3 timer. Eleverne har forinden arbejdet med et relevant undervisningsforløb, så de ankommer velforberedte til virksomheden. Som udgangspunkt vil virksomheder indenfor industri, produktion og håndværk fungere godt i projektet, – og gerne virksomheder med forskellige fagligheder repræsenteret og med mindst 10 ansatte.

Hvis I som virksomhed vil være høre mere om projektet og muligheden for at blive en del af det, så kontakt Mette Bisp Jensen fra Naturvidenskabernes Hus inden 15. marts: mbj@nvhus.dk

Scroll to Top