Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

Informationsmøde om Servitize.dk

23. oktober 2019 @ 8:00 - 10:00

Gratis

Til dette arrangement får du en introduktion til hvilke muligheder, der kan være for at sælge serviceløsninger skræddersyet til kundernes behov.
Du bliver inspireret til, hvordan du kan tage det næste skridt i udviklingen af din serviceforretning.

Hvad er servitization?
Servitization – integrationen af services og produkter i samlede forretningskoncepter – er allerede en central, global drivkraft i omstillingen af fremstillingsindustrien. Tendensen kan kun forventes at accelerere i fremtiden. Forskningen peger på, at der er et stort uforløst økonomisk potentiale for virksomheder i at tænke services ind i deres kerneforretning.

Servitization kan i udgangspunktet antage mange forskellige former, som typisk har det til fælles, at det er koblingen mellem produktet og services – dvs. den samlede løsning – der er afsættet for forretningsmodellen. Produkt-service-koncepterne kan for eksempel bestå i:

• After-sales services i forlængelse af produktsalg, fx oppetidsgaranti, vedligehold og helpdesk.
• Smart services, fx via autonome, intelligente produkter, der selv kan adressere fejl og/eller træffe beslutninger på vegne af kunden.
• Digital overvågning af produktet i realtid, f.eks. via IoT, smartphones mv., der kan give kunden og/eller producenten besked om f.eks. uforudsete hændelser eller ændringer i funktionsevne.
• Rådgivnings- og uddannelsesservices, hvor en virksomhed med afsæt i dens knowhow eller data rådgiver kunden, f.eks. om anvendelsen af et produkt eller andre forhold, der i princippet kan være fuldstændig uafhængig af et eventuelt salg.
• Udbud af virksomhedens udviklings- og produktionsfaciliteter til andre virksomheder, f.eks. i forbindelse med prototypeudvikling eller småserieproduktion.
• Outsourcing, hvor virksomheder overtager funktioner, f.eks. produktionen, IT e.l.
• Platformsbaserede forretningsmodeller, hvor produktet udelukkende er en platform for at levere services til kunden, og hvor betalingsmodellen er abonnements- eller aktivitetsbaseret.
• Cirkulære forretningsmodeller, hvor virksomheder eks. genanvender eller forædler spildprodukter (f.eks. fra fødevarefremstilling), eller take-back modeller, hvor forældede produktmodeller løbende erstattes og genanvendes.

Flere danske virksomheder har allerede introduceret produkt-service-koncepter som et integreret element i deres tilbud. Det gælder eksempelvis Kamstrup, Novozymes, Grundfos, Radiometer, Brüel & Kjær og Haldor Topsøe. Men potentialet er langt større – ikke mindst for industrielle SMVer. For SMVerne er udfordringen imidlertid ofte, at kompetencerne og kapaciteten til at hæve sig over den daglige drift og tænke i servicekoncepter varierer betragteligt.

PROGRAM
08.00 Registrering og morgenbrød

08.15 Velkomst
Erhverv Væksthimmerland

08:25 Introduktion
Troels B. Andersen, Servitize.DK
Kort introduktion til servitize.dk og begrebet servitization

08:45 Forskeroplæg
PhD Troels Christian Andersen, AU BTECH
Hvad får virksomheder ud af at arbejde med servitization, og hvordan skaber de en serviceforretning? AU BTECH
har i flere år fulgt udviklingen hos virksomheder, der arbejder med serviceinnovation.

09:30 Øvelser: Hvad er din virksomheds servicepotentiale
Kort workshop hvor du får afdækket din virksomhed uudnyttet servicepotentiale

10.00 Mulighed for individuel dialog med konsulenter fra Servitize.dk

Detaljer

Dato:
23. oktober 2019
Tidspunkt:
8:00 - 10:00
Pris:
Gratis
Begivenhed Kategorier:
,

Arrangør

Erhverv Væksthimmerland
Telefon:
98 62 20 66
E-mail:
dan@vaeksthimmerland.dk
Hjemmeside:
https://vaeksthimmerland.dk/

Sted

Messecenter Vesthimmerland
Messevej 1
Aars, 9600
+ Google Maps

Tilmeld:

Din billet

Udfyld venligst alle krævede felter

Send tilmelding til: