Hvis man stillede samtlige 1.000 danskdesignede og danskproducerede lifte fra Farsøfabrikken oven på hinanden ville de til sammen nå til toppen af Mount Everest ikke bare én men hele to gange! Så imponerende er den milepæl på 1.000 producerede lifte, som Versalift kan fejre denne måned. 

På fotoet ses nederst fra venstre ved bilen Martin Adamsen – Design Manager, Marc S. Finnerup – Smed/svejser, Dennis Tindahl Pedersen – Mekaniker/Montør og Rene B. Mortensen – Mekaniker/Montør. Bagerst – konfetti/kanon folket fra venstre Preben Kristensen – COO, Peter Tipsmark – Sales Director Europa og Kim Bach Jensen – CEO.

3 år undervejs til toppen

Historien starter i 2018. ”Time” i Farsø skifter navn til Versalift og udvider produktionen for at kunne begynde at producere lift-produktserien VTL (Versalift Telescopic Light), der er en dansk designet letvægtsudgave af det amerikanske moderfirmas lift, specielt henvendt til det europæiske marked og de mindre køretøjer, der benyttes her. I stedet for at skulle tilpasse amerikanske lifte til europæiske ønsker og behov, havde Versalift udviklet et unikt produkt, som matchede perfekt kunderne i Europa. Så perfekt, at der 3 år senere er solgt og produceret 1.000 stk. i Farsø! Det svarer til en tidobling af produktionen og samtidig skabelsen af 50 nye jobs i denne periode. Dette er en bedrift, der virkelig er imponerende, særligt når man ofte hører, at Nordjyske virksomheder er bagud i forhold til produktiviteten.

Man mærker engagementet

Når vi træder igennem dørene til de virksomheder, Erhvervskontoret besøger, får vi efterhånden hurtigt en fornemmelse for kulturen i virksomheden på matriklen. At Versalift nu står klar til leverance med lift nummer 1.000, trods Corona epidemien, skyldes ikke kun nye teknologier og større lokaler. Det skyldes også en passioneret ledelse og organisation samt muligheden for endelig at få frie tøjler til at udvikle produkterne, så de er tilpasset det europæiske marked. Innovation, engagement, passion og hårdt arbejde er nøgleordene! Det smitter også af på medarbejderne, mærker man tydeligt, når man besøger virksomheden.

Nye mål og resultater

Og det er ikke slut med ”højtrækkende mål” for Versalift. Nye modeller, der rammer kundernes skiftende behov, skal hele tiden udvikles. VLT og de efterfølgende europæiske serier ses også som eksportmuligheder uden for Europa, og for nyligt har virksomheden meddelt, at moderselskabet, Time Manufacturing Company, har indgået en aftale om at købe Ruthmann, der er en tysk producent af mobile arbejdsplatforme. Denne overtagelse er yderst tiltalende, da Ruthmann fremstiller produkter, der supplerer de produkter, der allerede tilbydes af Versalift. Yderligere – og ikke mindst – er Versalift meget optaget af den grønne omstilling, og den første rene elbilløsning har allerede set dagens lys.