Denne side er lavet for at samle vejledninger og guidelines til detailhandel og turismeerhverv 

Hvoran reagerer man pludselig som enten større eller mindre virksomhed, når man stor over for en coronakrise, der sætter en stopper for indtjeningen og dermed sætter ens virksomhed i fare?

Vi har samlet en række rådgivere, nyttige links og svar på de mest stillede spørgsmål inden for både detailhandlen og turismebranchen, som vi gerne vil dele med jer. Derudover kan du altid kontakte både Erhverv Væksthimmerland, Destination Himmerland og din lokale handelsstandsforening for råd og vejledning!

I videoen nedenfor kan du høre Vesthimmerlands Borgmester Per Bach Laursen og formændene for de 4 lokale handelstandsforeninger komme med en opfordring. 

Nedenfor finder du relevante rådgivere, du kan kontakte. Ydermere har vi samlet en række nyttige links samt youtube klip fra et webinar, der blandt andet indeholder forklaringer af hjælpepakkerne.

Rådgivere udover erhvervskontoret, Destination Himmerland og din lokale handelsstandsforening:

Søren Rigborg, projekt gang i butikkerne: 21968888, sr@vaeksthimmerland.dk

Early Warning tovholder Claus Hein, Erhvervshus Nordjylland: 31104652, ch@ehnj.dk

Statsaut. revisor Ole Hosbond Poulsen, Beierholm: 96668466, ohp@beierholm.dk

Advokat, Carsten Egebæk Kjeldsen, Advokatfirmaet Himmerland: 98624000, cek@advhim.dk

Advokat Rune Hyllested, Storm Advokatfirma: 2222 5524, rh@stormadvokatfirma.dk

Detailhandelsrådgiver Søren Rigborg, Aars Handel: 21968888, mail@aarshandel.dk 

Vi har samlet en række nyttige links, som vi varmt kan anbefale, at du følger. Se mere her.

Se Erhvervshus Nordjyllands Webinar om regeringens hjælpepakker og andre afbødende foranstaltninger – herunder ”Early Warning” programmet. En række eksperter forklarer ordningerne, viser overskuelige præsentationer og besvarer spørgsmål undervejs så man ikke behøver at læse sig igennem de officielle hjemmesider: 

Hjælpepakker og afbødende foranstaltninger på beskæftigelsesområdet v/ Kirstine Lindved, Arbejdsmarkedskontor Midt-Nord:
https://www.youtube.com/watch?v=-qxqAeTEP7A&feature=youtu.be&t=0167

Hjælpepakker og afbødende foranstaltninger på beskæftigelsesområdet v/ Jens Martin Jacobsen, Arbejdsmarkedskontor Midt-Nord:
https://www.youtube.com/watch?v=-qxqAeTEP7A&feature=youtu.be&t=1250

Hjælpepakkerne og de konkrete oplevede behov baseret på aktuelle oplevelser fra Erhvervshus Nordjylland og Erhvervskontorerne v/ Lasse Thomsen, Erhvervshus Nordjylland:
https://www.youtube.com/watch?v=-qxqAeTEP7A&feature=youtu.be&t=1900

Early Warning og tilbuddene gennem dette, som vi i disse dage har gearet med flere ressourcer og frivillige kompetencer v/ Claus Hein, Early Warning Tovholder, Erhvervshus Nordjylland:
https://www.youtube.com/watch?v=-qxqAeTEP7A&feature=youtu.be&t=3496

Gode råd til detailhandlen og turistbranchen

Få styr på likviditeten

Krisen rammer de fleste virksomheder på den ene eller den anden måde, som kan betyde udfordringer med likviditeten. 

  • Undersøg virksomhedens kapacitetsomkostninger herunder husleje, leverandører og lønninger. 
  • Genovervej forretningsmodellen – se punktet længere nede. 
  • Hold dig orienteret omkring støttemulighederne. 
  • Brug dine rådgivere og tøv ikke med at kontakte f.eks. revisor og pengeinstitut.

Minimer omkostninger

Brug tiden til at kigge virksomheden efter i sømmene. Hvor kan der minimeres på omkostninger?

  • Er der mulighed for at indgå en aftale om huslejenedsættelse i denne periode?
  • Skal vi beholde nogle enkelte medarbejdere og sende resten hjem og søge om lønkompensation? Aftal at medarbejderne får afholdt ferie og afspadsering.
  • Undersøg om der er mulighed for forlængelse af kredit ved forskellige leverandører.

Revurder din forretningsmodel 

Hvis ikke du har lavet en forretningsmodel for din virksomhed, kan du finde et eksempel her.

  • Hvad kan jeg gøre for at optimere omsætningen?
  • Kan jeg produktudvikle? Eller skal jeg kigge efter helt nye koncepter?
  • Har jeg uudnyttede potentielle kundegrupper, jeg kan fokusere på under Coronakrisen?
  • Hvilke andre salgskanaler kan jeg bruge, og skal vi til at være mere digitale?

Tænk anderledes! Kom i gang med take away:

  • Sammensæt en overkommelig menu.
  • Prissæt det, så du får dækket alle dine omkostninger, men at det samtidig er attraktivt for kunderne.
  • Markedsfør jeres nye tiltag og menukort. Få venner og familie til at dele, så budskaber kommer bredt ud.
  • Sørg for, at levering er nemt for kunden. Brug samarbejdspartnere til levering som f.eks. Justeat, eller tilbyd at I selv leverer maden gratis inden for postnummeret.

Nu er der for alvor behov for digitalisering – Online salg:

  • Kunderne skal vide, at I fortsat er til stede, selvom I holder butikken lukket. Brug sociale medier og send et ekstra nyhedsbrev. Nu er tiden oplagt til at bruge nogle penge på annoncering på sociale medier.
  • Sørg for, at det er nemt. Enten have en velfungerende webshop eller præsenter produkterne på sociale medier, som kunderne kan henvende sig i indbakken for at købe.
  • Hav logistikken i orden. Brug leveringsservice som GLS, postnord, eller hvad I plejer. Tilbyd eventuelt gratis fragt eller kør selv gratis ud med pakkerne i postnummeret.
  • Tilbyd kunderne at kunne købe gavekort.
  • Udvid returretten så denne ikke er en barriere for dit online salg.

Brug tiden til at pleje netværk og kunder 

  • Plej dine relationer lidt ekstra, hvis tiden tillader det.
  • Lad kunder og samarbejdspartnere vide, at du tænker på dem, og at I er i samme situation. 
  • Byd op til dialog og hjælp hinanden med at tænke nyt og kreativt.
  • Kan I sammen finde nye løsningsforslag? 

Planlæg genåbning

  • Planlæg hvad der skal ske, når I genåbner. Herunder de nye tiltag og idéer, der måske er opstået under lukning.
  • Hav fortsat fokus på de nye tiltag som f.eks. online salg – der vil stadig være mange, som er i karantæne/isoleret endnu.
  • Gør opmærksom på de hygiejniske forholdsregler I tager – håndsprit til fri afbenyttelse og et max antal kunder i butikken.

De 5 mest stillede spørgsmål og svar fra henholdsvis detailhandlen og turistbranchen

DETAILHANDEL

1. Kan jeg stadig skabe forretning når min butik er lukket?

  • Det korte svar er JA!, men er din forretning blevet tvangslukket kan fortsat drift/omsætning have indflydelse på dine muligheder for at søge om omkostningskompensation. Derfor anbefales det at have en god dialog med revisor og brancheforening om netop dette.
  • Men når det er sagt, er det fortsat vigtigt at forblive relevante for kunderne.
    • Tilbyd levering af varer og med fuld returret – det anbefales at varen sættes ved døren.
    • Brug sociale medier til at holde relationen til kunderne – husk at vise jer selv og være personlige.
    • Tilbyd shopping via FaceTime eller Skype så du kan tage kunden med rundt i butikken.
    • Online shopping booster som aldrig før, så tiden nu kan bruges til at have mere fokus på de digitale muligheder.
  • Flere butikker har udvist stor kreativitet for fortsat at sælge varer, og det er nu I skal prøve forskellige ideer af og få succes med dem. Flere butikker har stor succes med at tilbyde Personal Shopper ordninger, hvor kunden booker tid i butikken til en 1/1 shopping oplevelse. Dette har vist sig at give nogle lidt større ordrestørrelser end ved normalt strøgkundesalg.
  • Vinduesshopping er også blevet et stort hit. Der er fortsat meget trafik i gaden, og det er rigtig vigtigt at dine vinduer tager sig godt ud. Se hvordan Lars fra Lædermagasinet i Frederikshavn har valgt at gribe den an. https://bit.ly/2VivDrs
  • TÆNK KREATIVT – ingen ved hvordan vi skaber omsætning og hvad der virker bedst for dig, så det handler om at tænke ud af boksen!

2. Må mine hjemsendte medarbejdere på lønkompensation arbejde?

  • Nej, de fyringstruede medarbejdere må ikke arbejde, men hjemsendes i kompensationsperioden med fuld løn.
  • Virksomheden har mulighed for at genindkalde hjemsendte medarbejdere på arbejde (hele dage), men skal tilbagebetale kompensation for de dage, medarbejderne er genindkaldt.
  • For elever/lærlinge er det ikke et krav, at de hjemsendes, selvom du får lønkompensation for dem. Elever/lærlinge kan stadig tælles med som den del af medarbejderstaben, som er hjemsendt. Du har stadig et uddannelsesansvar over for eleven, hvis personen bliver på arbejdet.
  • Hvis eleven er under prøvetid, så suspenderes prøvetiden i perioden, hvor virksomheden modtager lønkompensation.

3. Må jeg levere varer til  kunderne gratis i egen bil for på den måde at kunne sælge til kunder, der ikke har mulighed for at komme i butikkerne?

  • Ja, der er enkelte undtagelser. I.f.t. forbrugerjuraen skal du bare selv påtage sig ansvaret for skader under transport. Derudover skal du overholde gældende regler for kørekort, fødevaretransport, farligt gods osv. Endvidere vil det som udgangspunkt være reglerne for fjernsalg, der finder anvendelse, hvilket betyder, at reglerne i forbrugeraftaleloven om blandt andet fortrydelsesret skal overholdes.

4. Må jeg køre ud og lave salg fra bilen i stil med ”Hjem Is” eller bryder det med dørsalgsloven?

  • Inden man påbegynder salg fra en bil, bør man tage kontakt til kommunen og politimyndigheden. Det er ikke tilladt at opstille en salgsvogn i en bymidte eller i et bydelscenter, og det er ikke tilladt at ringe på dørklokken hos folk, da dette ville blive betragtet som dørsalg, hvilket er ulovligt. Derudover vil det være reglerne om salg uden for normalt forretningssted, der gælder, hvilket betyder, at forbrugerne blandt andet har fortrydelsesret, og at der er en lang række ting, du skal informere kunden om forud for handlen.

5. Kan jeg undlade at betale husleje til min udlejer, hvis jeg midlertidigt lukker min butik?

  • Nej, erhvervslejeloven giver ikke mulighed for, at du undlader at betale husleje til din udlejer med mindre, at du har indgået en aftale med udlejer om at du i en periode ikke skal betale husleje, eller du skal betale en mindre husleje end normalt. Dansk Erhverv anbefaler, at en eventuel aftale om ændringer i lejen laves på skrift, så der ikke efterfølgende er tvivl om, hvad der blev aftalt.

TURISTBRANCHEN

1. Hvordan kan jeg tjene penge i denne tid? 

  •  Kan der sælges produkter/oplevelser nu, som kunden først kan “indløse” efter Corona-krisen? Fx gavekort til ophold, spisning, oplevelser osv. Man kan evt. give rabat, så der er flere, der vil købe nu. Her er der fokus på at skabe omsætning uden marginale omkostninger lige nu og her.
  • Som butiksindehaver kan du lave “ja tak” tilbud via fx facebook, der både kan skabe trafik på dine sociale medie-platforme samt give salg, selvom butikken har fysisk lukket.
  • Er der mulighed for fortsat at holde åbent i din butik, kan du ændre retningslinjerne og opfordre kunderne til kun at betale via mobilepay samt minimere kontakten til kunderne ved kun at tage imod ordrer på forhånd. Ved håndtering og udlevering af varerne, kan man iføre sig handsker og evt. maske for at mindske smitterisikoen.

2. Hvordan skal jeg markedsføre min virksomhed i denne tid? 

  • I forhold til markedsføring skal du tænke på, om du har et produkt at sælge nu, eller om du blot vil gøre dine kunder/gæster opmærksomme på, at du som virksomhed stadig eksisterer og dermed skabe et grundlag for at besøge dig, når krisen er ovre.
  • Det gælder for alle, at man skal sikre sig, at man ikke går imod regeringens anvisninger, når det kommer til markedsføring. Du skal være ekstra påpasselig i din fremgangsmåde og ikke direkte reklamere for, at du ønsker gæster/kunder lige nu og her. I stedet kan det være en idé at vinkle budskabet, så du i stedet viser, at du er til stede og stadig er aktiv.
  • Tænk kreativt, når du skal markedsføre dig i en anderledes tid. Benyt de lokale samarbejdspartnere og lokalaviserne, som også gør en ekstra indsats for at hjælpe butikker og virksomheder i krisetiden. Lav evt. et samarbejde med nogle, hvor det kunne gavne begge parter at lave fælles markedsføring.
  • Har du en dejlig historie at fortælle eller måske en konkurrence, som følgerne kan deltage i? Delagtiggør dine følgere i virksomhedens hverdag og vis dem hvad de kan glæde sig til at opleve – uden direkte at “pushe” dem med tilbud – vær ydmyg i markedsføringen og skab længsel hos kunderne.
  • Er du i tvivl om den måde du markedsfører dig på, eller ønsker du råd og vejledning, skal du ikke tøve med at tage fat i Destination Himmerland. Skriv enten en mail eller kontakt en af medarbejderne her.

3. Hvordan får jeg styr på likviditeten? 

  • Undersøg om aflyste arrangementer/aktiviteter kan flyttes til et senere tidspunkt.
  • Som forening kan det være ekstra svært at få styr på likviditeten efter fx et aflyst arrangement. Her kan du undersøge muligheden for søge midler via fundraising.
  • Der findes flere hjemmesider med vejledning, der kan give dig klarhed i forhold til likviditet, omkostningsstyring mv. i denne situation: Virksomhedsguiden, SMV Danmark, Dansk Industri og Vækstfonden.
  • Se også afsnit længere oppe omkring likviditet.

4. Vidensdeling – hvad gør andre i turismebranchen? 

  • Det kan være, at der i netværket er andre, der ligner din virksomhed, og måske kan I hjælpe hinanden på tværs, rådgive hinanden, dele frustrationer og skabe nye idéer, der kan hjælpe begge virksomheder.
  • Kan du på en eller anden måde skabe samarbejde med de øvrige aktører i nabolaget? Gå sammen med boghandleren på den anden side af gaden, caféen eller vineksperten inde i byen og lav et samlet produkt, der kan sælges via flere kanaler. Et eksempel på dette kan være en campingplads, der sælger en gratis overnatning ved køb af 4 overnatninger, hvor man tilmed får to flasker rødvin og et gavekort til is i den pågældende by med i købet.
  • Ved du ikke hvem du skal kontakte eller hvordan? Så start med at kontakte Destination Himmerland, så kan de helt sikkert hjælpe dig på vej med at skabe kontakt til en relevant aktør, som er i samme situation som dig.

5. Hvordan kan jeg genskabe/bibeholde tilliden til mine kunder på længere sigt? 

  • Måske er virksomheden lukket ned, eller måske har I fundet en ny tilgang til gæsteservice og salg. Fortæl det til dine kunder!
  • Vis hverdagen frem på de sociale medier – inddrag kunderne. Hvis I fx er ved at forny menukortet, male terrassen eller laver noget andet spændende, kan være god underholdning for kunderne, og hvor de kan komme med forslag og inputs mv.
  • Gør dem længselsfulde efter at besøge jer igen.
  • Opbyg et “loyalitetsprogram” for dine kunder. Mange bruger det bl.a. i forbindelse med optjening af point med mulighed for belønning af de kunder, der er mest loyale over for virksomheden. Det kan også fungere i form af en “klippekorts”-ordning, hvor man fx får 6. bestilling af take away gratis, eller man får en sodavand oveni sin bestilling. Giv også gerne kunderne “goder” ved at købe nu. Hvis de køber take away nu, får de et gavekort på en gratis dessert, som kan indløses, når restauranten åbner igen.